Ochranná známka chráni značke Adidas nielen tri pruhy

21. Marec 2018
Ochranné známky

Ochranná známka je pre značku s jej rastúcou popularitou čoraz dôležitejšia a nedostatočná ochrana jej môže spôsobiť straty v miliónoch Eur. Adidas si to uvedomuje a na ochranu svojej značky a jej práv vyplývajúcich s vlastníctva viacerých ochranných známok pravidelne podáva žaloby na firmy, ktoré chcú kopírovať jeho produkty a ťažiť z popularity tejto medzinárodnej značky. Ako dopadol ADIDAS v sporoch s konkurentmi, ktorý mali záujem registrovať design podobný "jeho" trom pruhom sa dočítate v texte nižšie. 

Ochranné známky chránia TOP ZNAČKY

Značky ako Adidas, Nike, Apple, Samsung sú globálne giganty a s ich rastúcou popularitou rastie aj počet firiem, ktoré ich chcú skopírovať - napodobiť a získať z ich dobrého mena a renomé výhodu. Práve jednou z možností ako sa chrániť pred týmito pokútnikmi je registrácia ochrannej známky - či už národnej ochrannej známky, ochrannej známky EÚ, prípadne medzinárodnej ochrannej známky. Všetky vyššie uvedené firmy si to uvedomujú, samozrejme majú registrované desiatky ochranných známok nielen na značku samotnú ale aj jednotlivé designy svojich produktov a v mnohých prípadoch im tieto ochranné známky dokážu ochrániť zisky v miliónoch Eur. 

Rozsudok v prospech Adidas - spor s dvomi pruhmi 

Firma a značka Adidas je známa svojimi tromi pruhmi. Vedeli ste, že jeho ochranná známka práve z titulu zameniteľnosti firme Adidas dokáže ochrániť aj dva pruhy resp. aj štyri pruhy? Aspoň tak o tom rozhodol Úradu Európskej únie pre duševné vlastníctvo (ďalej len  „EUIPO“) vo svojich rozhodnutiach v rokoch 2015 a 2016, ktorého rozhodnutiam sa v roku 2018 priklonil aj Všeobecný súd Európskej únie v Luxemburgu. 

Referencie klientov, ktorí využili služby M2B.sk

Ochranná známka - spor Adidas a Shoe Branding Europe 

Žiadost o registráciu ochrannej známky s dvomi pruhmi 

Belgická spoločnosť Shoe Branding Europe v rokoch 2009 a 2011 podala na  EUIPO prihlášky na zápis ochranných známok s dvoma pruhmi. Na túto skutočnosť následne reagovala spoločnosť adidas podaním námietok voči zápisu týchto známok vzhľadom na podobnosť prihlasovanej ochrannej známky spoločnosti Shoe Branding Europe a staršej registrovanej ochrannej známky Adidas.

EUIPO vyhovel námietkam Adidas 

EUIPO v roku 2015 a 2016 vyhovel námietkám spoločnosti adidas a odmietol vykonať zápis spomínaných ochranných známok. Svoje rozhodnutie odôvodnil záverom, vzhľadom na podobnosť medzi ochrannými známkami, zhodnosť alebo podobnosť tovarov označených ochrannými známkami, vysokú úroveň dobrého mena ochrannej známky adidas, existuje riziko, že  verejnosť  si medzi nimi vytvorí spojenie. Táto skutočnosť by následne mohla mať za následok vznik neoprávneného prospechu spoločnosti Shoe Branding Europe z dobrého mena ochrannej známky Adidas.

Všeobecnú súd potvrdil rozhodnutie EUIPO

Všeobecný súd Európskej únie v nadväznosti na podanie žaloby spoločnosťou Shoe Branding Europe uviedol, že úrad EUIPO sa nedopustil nesprávneho právneho posúdenia, pričom je pravdepodobné, že používanie prihlásených ochranných známok spoločnosťou Shoe Branding Europe, by jej poskytovalo neoprávnený prospech z mena spoločnosti adidas.  Taktiež uviedol, že prihlasovateľ ochrannej známky nepreukázal existenciu riadneho dôvodu na použitie ochranných známok. 

Spor Adidas America a spoločnosti Payless 

Zaujímavý spor mal Adidas Amerika v minulosti so spoločnosťou Payless, ktorá vyrábala s veľmi podobným designom ako mali dané modely Adidas len so štyrmi resp. dvomi pruhmi. Súd v Oregone vo svojom rozhodnutí uznal spoločnosti Adidas ušlý zisk vo výške až viac ako 300 miliónov dolárov, ktoré neskôr skresal na 65 mil. dolárov. 



Zdroj obrázkov: http://www.mondaq.com/unitedst...

Ochranná známka ochráni aj vás - jej registráciu neodkladajte

Ideálny čas na registráciu OZ je hneď na začiatku podnikania 

Aj keď si pri čítaní tohto článku myslíte, že moja firma nie je Adidas a kto by už kradol identitu mojej začínajúcej alebo menšej či strednej slovenskej spoločnosti. Opak je však pravdou. Vynaliezavci a kopírovači nikdy nespia a sú vždy pripravení skopírovať úspešný projekt, prípadne identitu úspešnej spoločnosti priamo "ukradnúť" ako sa to stalo jednému nášmu klientovi. 

Pozor na podnikavcov, ktorí vám chcú vašu značku ukradnúť

Len nedávnom nás oslovila so žiadosťou o radu a  pomoc stredne veľká slovenská spoločnosť, ktorá je vo svojej špecializácií pomerne známa. Stala sa jej mimoriane nepríjemná vec a len náhodou o svoju značku a firemnú identitu neprídu, nakoľko si v obchodnom vestínku všimli žiadosť o registráciu "ich ochrannej známky". Vysvetlím. 

Pri začiatkoch podnikania riešili "dôležitejšie" veci ako registráciu ochrannej známky. Venovali sa zákazníkom, marketingu, budovaniu firmy a značky. A tú aj vybudovali a pri všetkých tých povinnostiach zabudli na registráciu ochrannej známky. To sa snažil využiť ich "bývalý zamestnanec", ktorý si túto skutočnosť všimol a podal žiadosť o registráciu "ich" ochrannej známky. Daná firma mala šťastia a informáciu si všimla pri riešení inej agendy v obchodnom vestníku, vy však také šťastie mať nemusíte. 

Koľko stojí ochranná známka 

Mnohí začínajúci podnikatelia si prečítajú akú obrovskú hodnotu majú značky ako Apple či Adidas a môžu si myslieť, že registrácia ochrannej známky je možná len pre bohaté a medzinárodné spoločnosti. Realita je však taká, že registrácia slovenskej národnej ochrannej známky je otázkou niekoľkých stoviek Eur. Poplatok za podanie návrhu na zápis ochrannej známky v troch triedach je len 166€. Postup ako registrovať slovenskú národnú ochrannú známku sme pre vás spísali v tomto článku na blogu M2B. Ak si nebudete vedieť vybrať akú ochrannú známku registrovať - pozrite si náš článok: Aké druhy ochranných známok poznáme a akú známku si registrovať.  Ak máte záujem podnikať v celej EÚ a vaša klientela je z celej EÚ, teda aj potenciálna konkurencia odporúčame si priplatiť a od začiatku siregistrovať ochrannú známku EÚ. Poplatky pri jej registrácií sú od 850€ a s komplet poradenstvom vám jej registrácia nebude stáť menej ako 1799€. 

Zdroj úvodnej foto: https://commons.wikimedia.org/...

Registrácia ochrannej známky

Chcete vedieť koľko stojí, koľko trvá a ako chráni vašu firmu ?

Bol pre vás tento článok užitočný?
Zdieľajte ho s priateľmi.

Prihláste sa na odber noviniek

AUTOR ČLÁNKU

Ing. Ondrej Mizerák M. Sc., predseda predstavenstva M2B a.s.

Ondrej je absolventom Münster University of Applied Sciences a Univerzity Tomáše Bati ve Zlíne. Doteraz rozbehol tri úspešné projekty. Dva z nich konzultačnú firmu v oblasti el. podpisov a stavebno - obchodnú firmu predal, aby sa mohol venovať M2B a.s.. Tu zodpovedá za celkovú orgranizáciu, spoluprácu s partnermi, obchod, marketing. Je ženatý, má 2 deti a žije v Bratislave. Je optimista milujúci pohyb. Jeho knižnicu tvoria knihy Briana Tracyho, Dale Carnegieho, Roberta Kiysakiho, Robina Sharmu, Richarda Bransona či Simona Sineka. 

Ďalšie články z kategórie Ochranné známky

Ďalšie články z kategórie Ochranné známky